Önmegvalósítás.hu | önismeret, meditáció, párkapcsolat
Szója & isoflavonok
2009. október 13. kedd, 10:22 | Bochecha

A reklámkampány
A nagyüzemi hústermelés és a tehéntej iránti egyre nagyobb méretû aggodalom a legtöbb embert a szójatermékek felé fordította. A reklámja szerint a szója egészséges húshelyettesítõ a nagy fehérje-, és kis kalóriatartalma miatt, nincs benne káros zsiradék és könnyen emészthetõ. Egyes állítások szerint rák-, szívbetegség megelõzõ és segít a csontritkulás ellen. E cikk szerzõje, tudományos forrásokra utalva, megkérdõjelezi a szója több ilyen, egészségesnek hitt tulajdonságait.

Nehéz lenne még egy olyan gyorsan elterjesztett kultúrnövényt találni, mint a szója. 1999-es adatok szerint csupán az USA-ban 72 millió hektáron termesztették, és a gazdák a nettó piaci ár 1 - 1,5 %-át kötelezõen be kell fizetniük amit más forrásokkal is kiegészítve reklámkampányra fordítanak. Becslések szerint így kb 100 millió US$-t költenek évente a szója reklámozására...

Toxinok
Szinte elképesztõen hangzik ma, de alig néhány évtizede a szóját nem tartották emberi fogyasztásra alkalmasnak a nagy toxintartalma miatt. Ilyenek például a benne levõ természetes enzimgátlók, amik közül a legismertebb a fehérje emésztést gátló anyagok (pl. a tripszin enzimet gátló toxin), vagy a haemaglutinin nevű toxin, ami a vörös vérsejteket összetapasztja és ezzel vérrög-keltő hatású. Ezek a fent említett toxinok egyúttal növekedést gátlóak is, amit állatkísérletekkel is igazoltak. Az enzimgátló anyagok valójában nagyméretű és egymásba forduló fehérjék, amiket a közönséges főzés nem tud teljesen hatástalanítani, és komoly emésztési zavarokat keltenek, megnehezítik más fehérjék emésztését és krónikus aminosav hiányt váltanak ki, és nagyobb mennyiségű zsírsavakat halmoznak fel a májban.

A szója tartalmaz még goitrogeneket, ami gátolja a pajzsmirigyet. Továbbá a szója tartalmazza a legnagyobb mennyiségû phytic-savat az étkezésre használt növények közül. A phytic-sav jelentõsen meggátolja az alapvetõ ásványi anyagok felvételét, ilyen például a kalcium, magnézium, mangán, réz, vas és legfõképpen a cink.
Az az állítás hogy a szója jó a csontritkulás ellen teljesen érthetetlen, hiszen meggátolja a kalcium felvételét és D vitamin hiányt kelt.

A kínaiak csak úgy tudták a szóját bevonni a táplálkozásukba, hogy erjesztették. Ezzel lecsökkentették a toxinok jelenlétét, de teljesen nem tudták kiküszöbölni. A szóját éppen ezért csak kiegészítő ételként használták és így terjedt el Koreába, Japánba, Indonéziába. Egy 1998-as japán felmérés szerint, (C. Nagata), egy átlagjapán napi 7 - 8 gr szóját fogyasztott (kevesebb mint 2 teáskanálnyit). Tehát csak mint kiegészítő különlegességként és nem mint húspótló főételként fogyasztották, mint ahogy Nyugaton sulykolják.

Érvek és ellenérvek
Egyes érvek szerint Japánban a kevés mellrák, méhrák, prosztatarák a szójafogyasztásnak köszönhető. Ez a kijelentés így meglehetősen félrevezető, hiszen egyrészt nem tesz említést a lényeges nyugati - japán étkezési különbségek között, másrészt nem veszi figyelembe a fenti adatokat. Ugyanakkor miért van az hogy Japánban (és Ázsiában is általában) sokkal gyakoribb a nyelőcsőrák, gyomorrák, hasnyálmirigy-rák, májrák, pajzsmirigyrák? (Forrás: A. Harras, illetve C. Searle) Pont ezek azok a szervek, amiket a szója a legjobban leterhel az állatkísérletek szerint.

Isoflavonok, egészségesek-e vagy károsak?
Az isoflavonok egy ösztrogén-szerû anyagi szerkezetek, amik nagy mennyiségben vannak jelen a szójában. Ilyenek például a genistein, diadzen. Számos kutatás foglalkozik velük. A legmegdöbbentõbb az, hogy az eredmények meglehetõsen különböznek aszerint hogy ki finanszírozta a kutatást.

N.L. Petrakis tanulmánya szerint SPI-t a mellrák elkerülése miatt fogyasztó nõknél, nagyobb mértékû volt az epithelial hyperplasia jelentkezése, ami a rosszindulatú daganat elõjele. Majd C. Dees és mások kimutatták, hogy az étkezési genistein serkentõleg hat a mellsejtek ciklusaira és éppen ezért nem tanácsos szóját fogyasztani mellrák megelõzése érdekében.

A svájci egészségügy becslése szerint 100 gramm szója protein ösztrogén szempontból egyenértékû egy antibébi tablettával. Dr. Fitzpatrick kimutatása szerint egy kizárólag szójával táplált csecsemõ testsúlyára számítva kb 5 antibébi tablettával egyenértékû ösztrogén mennyiséget kap naponta!

BJU International 2000 januárjában beszámolt arról hogy terhes anyák szóját fogyasztva, fiúgyermeket szülve, ötször nagyobb eséllyel jelentkezett hypospadias, egy nemi születési rendellenesség. Lányoknál a problémák késõbb várhatóak, terméketlenség, hormonális zavarok, netalán rák formájában ugyanezen tanulmány szerint.

Savas kémhatás
A szója és termékei rendkívül savas kémhatásúak az emésztés során. Dr. Norman W. Walker szerint csupán ez elegendõ indok arra, hogy kerüljük a fogyasztását. A szójatej teljesen más összetételû mint az anyatej. Sokkal kisebb az organikus víztartalma, 22-szer több fehérjét tartalmaz, ráadásul alig emészthetõ formában, 5,5-ször több szénhidrátot tartalmaz, 1.75-ször több foszfort és 4-szer több kénszármazékokat tartalmaz, ami egyértelmûen savasító. Ugyanakkor 35-ször kevesebb klorin van benne, emiatt az anyatej tisztító hatását nélkülözi.

Monsanto. Ha mindez még nem lenne elég rossz, akkor Monsanto génmanipulációi még inkább veszélyesebbé és kiszámíthatatlanabbá teszik a szóját és minden más génmódosított növényt.

forrás: http://autizmus.gportal.hu/gindex.php?pg=22836153

szeretettel: Bochecha