Önmegvalósítás.hu | önismeret, meditáció, párkapcsolat
Michaelita képe
lúgosítás: lelki háttér, 9. rész
2013. október 28. hétfő, 11:57 | Michaelita

A szervezetünk lúgosítása (lelki háttér, stresszoldás) 9. rész

„Amikor teljesen tökéletesnek, egésznek és kereknek érezzük, tapasztaljuk a világot, akkor az örömet megéljük és megtapasztaljuk. Ennek következtében békesség, megelégedettség jár át bennünket, ami pedig harmonizálja a belső tüzet. A tűz egyensúlyában lesz leginkább tökéletes az immunrendszer.” (Pósa Ferenc: A betegség mint pótcselekvés)

A savasodás, hurutosodás hátterében lelki szinten a bizonytalanság, az elnyomott konfliktusok, az elfojtott agresszió, a túlfeszített, túlpörgetett életmód áll, azzal az érzéssel párosítva, hogy nem teljesítjük azt amit kellene.

Meg kell tanulni tudatosítani az érzelmeket, meg kell tanulni a külvilág felé kontrollált formában kimutatni az érzelmeket. A konfliktusokat tudatosan fel kell dolgozni, illetve stresszoldó technikák elsajátításával segíteni saját helyzetünkön. Erősítendő az önbizalom, hogy magabiztosságra tegyünk szert és alább tudjuk adni az örökös teljesítménykényszert.

Az étrend segítségével az ember stressztűrő képességét növelni és csökkenteni is lehetséges.
Vannak olyan ételek, amelyek már önmagukban stresszt okoznak, mert ugyanazokat a folyamatokat indítják be a szervezetben, mint amelyek külső stressz esetén is jelentkeznek. Stressznövelők: finomított fehér cukor, zsíros ételek, kávé, kakaó, csokoládé, fekete tea, alkohol. A magas tirozintartalmú ételek fogyasztása lefekvés előtt kerülendő: (érett lágy sajtok, vörösbor, joghurt, tejföl, érlelt és füstölt húskészítmények, halak, élesztős ételek)
Általánosságban elmondható: minél egészségtelenebb és természetellenesebb egy étel, annál jobban megterheli a szervezetet, annál nagyobb stresszt okoz nekünk. Ezzel szemben a stresszcsökkentő élelmiszerek közé tartoznak a fiss, élő és természetes ételek, melyek mindenféle vegyszertől és adalékanyagtól mentesek.

Stresszcsökkentők: teljes értékű, hántolatlan gabonafélé, teljes kiőrlésű lisztből készült tésztás ételek- kenyerek- piták, friss nyers zöldségek- gyümölcsök, fokhagyma, lilahagyma, spárga, fűszerek- fűszernövények, tiszta víz. A bór, mint nyomelem nélkülözhetetlen a stressz megfelelő kezelésében. Természetes bórforrás: a paradicsom, a körte, az alma, a káposzta, a mazsola, az aszaltszilva. Szintén fontosak a stresszoldáshoz a folsavtartalmú ételek. Természetes folsavforrás: a cékla, a zeller, a zöld levelő zöldségek – brokkoli, kelbimbó, káposzta, saláta, petrezselyem – az avokádó és a teljes kiőrlésű gabonafélék.

Nagyon fontos az étkezések atmoszférája! Csendes, nyugodt légkörre van szükség. Stresszesen, idegesen, kapkodva inkább ne is együnk! A lassú, nyugodt étkezésnek, alapos rágásnak kiemelkedő szerepe van. Étkezés közben ne nézzünk tévét, ne olvassunk újságot.

Lazító, nyugtató hatású a hasi légzés. Ülve, vagy hanyatt fekve, egyik kezünk a hason, másik a mellkason. Úgy kell lélegezni, hogy csak a hason levő kéz mozogjon, a mellkason levő mozdulatlan maradjon. Ezt kb. 5-10 percig érdemes végezni.
A mély, lassú légzés is elősegíti a relaxált állapotot.

Hidroterápiás stresszoldó, nyugtató módszerek:
A hideg vizes lemosás javítja a vérkeringést és az anyagcserét, élénkíti az idegrendszert Először a jobb kart, majd a mellkast, hasi tájékot, majd a bal kart, a deréktájékot, mindkét lábat, talpakat valamilyen hideg vizes durva anyaggal kicsit ledörzsöljük, 2-3 perc alatt, naponta egyszer, hetente 3-4-szer. Optimális ha nem törülközünk meg, hanem hagyjuk magunkat megszáradni és mozgásgyakorlatokkal melegítjük magunkat.
Forró lábfürdő: ülő helyzetben, úgy hogy a víz az alsó lábszár közepéig érjen. A hatás fokozása érdekében a vízhez hozzáadható szódabikarbóna, vagy valamilyen nyugató gyógytea, mezei zsurló, kamillatea. A lábakat folyamatosan mozgatni kell a vízben.
Meleg fürdő: Vagy egy félórás meleg ülőfürdő 30-35 fokos vízben, vagy 15 perces fürdő 35-40 fokos vízben. Meleg víz hatására boldogsághormonok (szerotonin és endorfin) szabadulnak fel, azon kívül a meleg víznek izomlazító hatása is van. A fürdő hatékonyságát növelni lehet a vízhez hozzáadott illóolajokkal.
Kneipp, a hidroterápia atyja stessz és idegesség ellen reggeli hideg ledörzsölést és esti forró lábfürdőt ajánlott.

Aromaterápia: általános stresszcsökkentő hatású a méz illóolajai, a jázmin, a kamilla, a levendula, a macskagyökér, a citromfű, a narancsvirág illóolajai.

Apró jó tanácsok stessz ellen:
Önmasszázs: Masszírozzuk meg alaposan a fejbőrünket, a nyakunket, a vállunkat és az arcunkat.
Ásítsunk: Néhány ásítás vagy tátogás révén sok feszültségtől lehet megszabadulni.
Antistressz ecset: A púderecsettel történő csiklandozás megnyugtat. Feküdjünk le és lassan húzzuk végig az ecsetet a nyakon, a dekoltázson, a karon és a hason. Bármikor végezhetjük, ha rossz kedvünk van.
Mosolygyakorlat: Nézzünk tükörbe és nagyon lassan húzzuk széles mosolyra a szánkat. Még jobb a „belső mosoly” gyakorlat, amikor a „mosolyerőket” gondolatban elküldjük a fejből a szerveinkhez, s elgondoljuk, hogy azok visszamosolyognak ránk. Keressünk minden alkalmat a nevetésre!
Nyugtató permetezés: Bőrünk minden négyzetcentiméterén számtalan idegvégződés található. Ha bőrünket langyos vízzel permetezzük, az olyan számára, mint a nyugtató-, símogató masszázs. A permetlébe tehetünk stresszoldó illóolajokat is.
Éneklés: A hangos éneklés megszabadít a rosszkedvtől, a bosszúságtól.Fontos, hogy az éneklés hangos legyen, hasból énekeljük, próbáljuk minél többször az „í” hangot megszólaltatni, mely a testünket vidám hangulatba ringatja.
Sikítás: a kiadós sikítás - ahol és amikor lehetőségünk van rá - nagyon hatásos stesszoldó. Egyes zeneszámokba beépített sikításhoz mi magunk is csatlakozhatunk, melynek hatására a testünk lazává és oldottá válik.
Húzzuk ki magunkat! - Egyenes testtartással fejezzük ki, hogy a kellemetlenségek ellenére határozottak és optimisták maradunk. Még ha belsőleg fásultak vagyunk is, egyenesedjünk ki, hisz a testtartás kihat a lélekre és így hamarabb össze tudjuk szedni magunkat.
Frottírozás: Hideg vizes frottírtörülközővel dörzsöljük végig az egész testfelületet. A száraz dörzsölés is hatásos lehet.
Mellkasütögetés: Kopogtassuk, ütögessük a szegycsont tájékát, ahol a csecsemőmirigy található, amely a jó hangulatért felelős. A szegycsont a mellkas vázának része, a mellkas elejének középvonalában található.
Helyben futás: Fussunk pár percig egy helyben, lehetőleg szellőztetés alatt vagy után. A mozgás, - mindenféle mozgás - stresszoldó hatású.
Éljünk a jelenben! Stresszeink nagy része a múlton való rágódásból, vagy a jövőtől való félelemből fakad. Fedezzük fel a jelen nyújtotta lehetőségeket és örömöket. Döntsünk tudatosan az „itt és most” mellett.
Pozitivitás: Szoktassuk rá magunkat, hogy észrevegyük az élet napos oldalát. Tényleg minden rosszban van valami jó, tudatosan keressük meg ezt! Vegyük észre az élet apró csodáit, örömeit, lehetőségeit! Olvassunk az élet szépségéről szóló könyveket, nézzünk vidám filmeket, vegyünk példát az optimista emberekről.
Jó emlékek: Ha levertek vagy stresszesek vagyunk, hunyjuk be a szemünket és idézzünk fel egy olyan szituációt, amelyben nagyon boldognak éreztük magunkat. Idézzük fel minél élesebben a helyzetet, éljük át a mostban mindazt, amit akkor éreztünk.
Színlégzés: Képzeljük magunk elé a zöld színt. Képzeljük el, hogy zöld színű levegőt lélegzünk be a szívünkön keresztül. Képzeletben vehetünk zöld színű zuhanyt is. A zöld színnel való légzés kimos a szívből minden stresszt, minden feszültséget.
Vissza a természetbe! A természetjárás, az erdei séták jól oldják a szorongást. A látvány, az illat, a madárcsicsergés és a fizikai aktivitás együttesen nyugtató hatásúak, csakúgy mint a kerti munka, a téli hólapátolás és a természetben végzett minden tevékenység.
Baráti találkozó: Találkozzunk olyan barátokkal, akikkel jól érezzük magunkat, feltöltőtünk, együtt nevetünk.
Mély légzés: Vegyünk 10-15 jó mély lélegzetet, amely már önmagában is stresszoldó, feszültségoldó hatású.
Éltető víz: A víz az egyik legjobb stresszoldó. Stressz előtt, után vagy közben igyunk egy nagy pohár vizet. Egyszerű, hatásos módszer.
Homlok-tarkó tartás: Fogjuk meg egyik kezünkkel a homlokunkat, másik kezünkkel a tarkónket. Lélegezzünk jó nagyokat és képzeljük el, hogy kifújjuk a stresszt.
Papírtépés: Tépjünk apró csíkokra 20-30 db A/4-es lapot (olcsóbb, mint a tányértörés:)
Légy gyerek! Keresd elő kedvenc gyermekkori játékaidat és játssz velük, vagy gyermekkori kedvenc meséidet és olvasd el. Csinálj „haszontalan” dolgokat: fújj szappanbuborékot, lufit, gyurmázz, jojózz. Nézd meg gyermekkori kedvenc filmjeidet Meríts erőt a benned élő gyermekből.
Önprogramozás: Nézz a tükörbe, saját szemedbe és mondd hangosan „Nyugodt vagyok és kiegyensúlyozott”, vagy „Békés lelkű vagyok és harmóniában élő”, vagy „Békében élek önmagammal és a világgal” , vagy „Elégedett vagyok az életemmel” Ismételd meg az általad választott mondatot 20-30-szor. A mondat 20-30-szori leírása is segíthet.
Írd ki magadból! Ha az ember leírja elfojtott érzelmeit az is segíthet. Egy kísérletben az emberek 4 napon át, napi 20 percet írtak azokról a dolgokról és érzésekről, amelyek stresszt okoztak nekik. Ettől jobb lelkiállapotba kerültek és csökkent a stressz-szintjük.
Égesd el! Írd le egy papirlapra mindazt, ami stresszt és feszültséget kelt benned. Ezután gyűrd össze a papírt és égesd el. Gondolj arra, hogy a papír megsemmisülésével a feszültséged is eloszlik/megsemmisül.
Alkoss! A kreatív tevékenység oldja a stresszt. Bármilyen alkotási módot választassz – vízfestés, gyurma, színes papír, üvegfestés, kelmefestés, stb. - a tevékenységre figyelj, ne a végeredményre! Az elkészült művet saját örömödre csináld, nem kell használhatónak, tetszetősnek lennie!
Jutalmazd meg magad! A jutalom a stressz kezelésének fontos pillére. Ha egy feladatot jól elvégeztél, jutalmazd meg magad! A jutalom bármilyen tevékenység lehet, ami örömet okoz, mosolyra fakaszt, kellemes perceket szerez (pl. forró fürdő, a háttérben kedvenc zenéddel, üldögélés egy kellemes parkban, telefoncsevegés egy jó baráttal)
Csökkentsd az adrenalinszinted! Egyik kezed tedd a fejtetőre, a másikkal masszírozd kétoldalt a köldöktől 2-2 cm-re levő pontokat. Közben lélegezz mélyeket. Szervezetünk egy „kiadós” idegeskedés után egekbe szökött adrenalinszintje egy hét után áll vissza a normál értékre. E gyakorlat hatására, mindez egy órán belül bekövetkezik.
Tarts háziállatot! Segíthet a stresszoldásban a háziállat símogatása, a róla való gondoskodás, a rá figyelés.
Lassíts! Pszichológusok megfigyelése szerint stresszoldó hatású, ha az ember megpróbál arra koncentrálni – bármilyen hétköznapi tevékenység közben – hogy ahol lehetséges lassítson. Ha pl. autóval megy valahová – és nem siet – akkor 10-15 km/h-val lassabban hajthat, mint amivel egyébként szokott.
Napozz! A terészetes napfény gyógyír a testnek és a léleknek egyaránt. Már pár perces napozás is jobb kedvre derít.

A mélyebb relaxáció elérhető: imával, meditációval, önszuggesszióval, progresszív relaxációval, autogén tréninggel, mantrameditációval, belső csend megteremtésével.
Naponta 10-15 percnyi lazítás javasolt.

Forrás: Váradi Tibor: Népbetegségek megelőzése és szelíd gyógymódjai 2. és 3. rész