Önmegvalósítás.hu | önismeret, meditáció, párkapcsolat
Hogy még elégedettebb légy Ildi,én is beleteszek még valamit a
2011. augusztus 21. vasárnap, 16:07 | Éva.   Előzmény

Hogy még elégedettebb légy Ildi,én is beleteszek még valamit a közösbe:)

Eltolás - átvitel

Erről az én-védő mechanizmusról akkor beszélünk, amikor az ösztönök kiélése, célok megvalósulása akadályozott, és a feszültséget másokon éljük ki. Gyakran az agresszió kerül ilyen eltolásba: a főnököt nem üthetjük meg, ezért helyette a feleségünket, gyerekünket vagy állatainkat verjük.

Elkerülés

A szorongást keltő helyzetet egyszerűen elkerüljük. Lehetséges, hogy felvesszük a nézőszerepet: „Csináld te, én csak nézlek”. A munkát és a vele járó felelősséget szívesen átadjuk másnak. „Dönts Te!” Felnőttként gyakran alárendelt szerepet választunk, behódolunk, nem tiltakozunk az igazságtalanság ellen.

Racionalizáció

Irracionális tetteinket intellektuális magyarázatokkal látjuk el, megokoljuk kudarcainkat, érzelmi választásainkat racionális okokra vezetjük vissza. Például megtörjük a böjtöt, hogy együtt lehessünk egy buliban a többiekkel. Valójában egyszerűen gyengék voltunk.

Tünetképzés

Az elfojtott szorongást önmagunk ellen fordítjuk: betegségeket és baleseteket idézünk elő, viselkedési zavarokat gyártunk. Gyakori tünetek: izzadási rohamok, fejfájás, szúró érzet a szívtájékon, ingerlékenység, nyugtalanság.

Reakcióképzés

Az elfojtott vággyal ellentétes cselekedeteket hajtunk végre, vagy azzal ellentétes nézeteket hangoztatunk. Túlzott prüdéria mögött gyakran például elfojtott exhibícionizmus húzódik meg. Aki a vegetáriánus táplálkozás ellen lázad, titkon talán arra vágyik, hogy kipróbálja ezt az étkezési formát.

Identifikáció - azonosulás-azonosítás

Csatlakozás egy olyan agresszorhoz, akit nem tudunk legyőzni. Inkább azonos véleményen leszünk vele, az ő nézeteit valljuk, őt utánozzuk. Ez az én-védő mechanizmus mindannyiunkra jellemző.

NÉHÁNY ÖTLET AZ ELHÁRÍTÓ MECHANIZMUSOK FELSZÁMOLÁSÁRA

1). Elfojtás

Tudatosság fejlesztését szolgáló gyakorlatok, pl. a beszéd, a légzés figyelése.

2). Azonosulás

Felkutatni és összeírni a tekintélyszemélyektől tanult viselkedésformákat, tulajdonságokat és egyenként változtatni rajtuk.

3). Bevetítés

Saját értékeink felkutatása; helyes önértékelés; igyekezzünk mások tárgyait önmagunkban elismerni (függetlenítve a tulajdonostól, (pl. ahelyett, hogy „Szép ruhád van.” - „Tetszik a ruha, amit viselsz.”), ha mások dicsérik tárgyainkat, ne köszönjük meg, hanem más választ adjunk (pl. „Szépen berendezett a lakásod.” - „Neked mi tetszik benne?”).

4). Elszigetelés

Egész-ség érzés, valódi érzéseink feltárása. Tegyük fel magunknak ezt a kérdést: a jelenben tényleg képes lennék azért az emberért annyit tenni, mint a számomra legfontosabb személyért?

5). Meg nem történtté tevés

Alázat erényében való fejlődés; tudatosan feltárni hibáinkat mások előtt, így megtapasztaljuk, hogy nem dől össze a világ, ha mások nem látnak tökéletesnek minket, továbbra is szeretettel fordulnak felénk.

6). Kivetítés

Rendszeres önvizsgálat, önkritika; tudatosítani: csak akkor veszek észre egy hiányosságot a másikban, ha az bennem is megvan.

7). Reakcióképzés

Az általunk túlzottan hangoztatott nézet vagy cselekedet ellentétének védelmezőjének szerepébe képzelni magunkat, érveket sorolni fel emellett, megpróbálni elképzelni, milyen érzés arra a másik dologra vágyni; mértékletesség.

8). Visszaesés

Visszaemlékezni gyerekkori reakcióinkra, viselkedésformáinkra, megfigyelni egyet-egyet, és azt, hogy megjelenik-e stresszhelyzetekben; a legfontosabb pedig a felelősségvállalás.

9). Átlényegülés

A szexualitás felfedezése; az egészséges védelem kifejlesztése (pl. ellenállás-gyakorlatok segítségével), öntudat fejlesztése.

10). Tagadás

Megtalálni a szépséget, a pozitívat mindenben; pozitivitás gyakorlat, pozitív hozzáállás.

11). Tünetképzés

Saját magunk szeretete; minden nap tenni valamit magunkért, egészségünkért; önszeretet.

12. Önbódítás

A bántalmak és a frusztrációk nyílt elemzése, nyíltság.

13). Leárnyékolás

A valódi okokkal foglalkozni, a szorongató érzéseket tettekre fordítani; türelem fejlesztése.

14). Szerepjátszás

Bátorság a játékrontáshoz.

15). Tehetetlenség-nyilvánítás

Saját erőbe vetett bizalom, remény.

16). Érzelmek körülpáncélozása

Érzések valódi megélése és kifejezése; érzelemkontroll gyakorlat; szívbéli megélés.

17). Eltolás

Személyek helyett tárgyak püfölése (pl. párna), ragaszkodni az elsődleges célhoz, célorientáltság.

18). Elkerülés

Bátorság szembenézni a helyzetekkel; belemenni félelmet keltő szituációkba (Michael-nap környékén és Advent harmadik hetében ideális); kiállni önmagunkért.

19). Racionalizáció

Érzelmeket, ösztönöket, mint motiváló tényezőket elfogadni, tudatosan tenni ezek szerint; őszinteség.

20). Sajnáltatás

Mások felé fordulni empátiával, meghallgatni másokat; elhatározni, hogy egy napig, egy hétig, egy hónapig stb. nem panaszkodunk, nem sajnáltatjuk magunkat.

Az énvédő mechanizmusokat sokkal könnyebb felfedezni másokban, mint magunkban.
Amit a másikban meglátunk, azzal dolgunk van........

Forrás: http://www.meh.eoldal.hu/cikkek/gyakorlatok/en-vedo-mechanizmusok.html