a világ megismerése | Önmegvalósítás.hu

a világ megismerése

Az állati tudatra mindig jellemző, hogy az egyedi. Minden egyed a saját tapasztalatai alapján építi fel a maga környezeti modelljét,világképét és ezek a tapasztalatok az egyed pusztulásával elvesznek. Az ember az egyetlen olyan faj, ahol az egyedi környezetmodellek részben vagy akár teljes egészében az egyik egyedből a másikba átvihetők. Az átvitel eszköze a nyelv. A nyelvet használó emberi csoportban egy új típusú környezetmodell alakul ki, egyfajta szupermodell, amely lényegében a társadalmi tudat. Ez a szupermodell már nemcsak egyetlen egyed tapasztalatain alapszik, hanem egymással állandó folyamatos kommunikációban - beszélgetésben - lévő egyedek egész csoportjának a terméke. A beszélgetések révén az új generációk készen kapják a csoport meglévő szupermodelljét, ezáltal egy-egy aktuális modell generációk hosszú sorának tapasztalatait hordozza magában. Az új szupermodell dinamikus, egyedek feletti struktúra, az egyén számára mint szociális realitás jelenik meg. Ezáltal a környezetmodell függetlenné válik hordozójától, létrejön egy új evolúciós szint, az emberi kultúra szintje.
Az emberiség további története tulajdonképpen a kultúra evolúciója. A nyelv segítségével az egyedek memóriakomponensei, a különböző koncepciók,gondolatok átkerülnek egy másik egyed memóriaterébe.

önismeret:

amikor az ember saját magát modellezi le önmegfigyelés alapján.Megfigyeli érzéseit,érzelmeit,gondolatait,vágyait.
De az idegrendszer nem képes lemodellezni önmaga 100%-ig tökéletes mását, hiszen csak önmagába reprezentálhatja önmaga modelljét.
Vagyis ha sikerül is kiismerni önmagunkat,az csak a múltra érvényes,a jövőt nem lehet belőle megjósolni.


Beküldte: | 2011. jan. 01. szombat - 18:40

Hozzászólások

44 hozzászólás
A lét két külön partjárol szónokolunk egymáshoz. Mégis mit
2011. január 02. vasárnap, 23:43 | Éva.   Előzmény

A lét két külön partjárol szónokolunk egymáshoz.
Mégis mit csináljak már,hogy megértsd miről beszélek?

Ademon képe
Kifejtenéd még egyszer? :) Nos hát, végül is értem, hogy kegyed
2011. január 02. vasárnap, 23:51 | Ademon   Előzmény

Kifejtenéd még egyszer?

:)

Nos hát, végül is értem, hogy kegyed miről beszél :) Meditációban a tudat belső burkolatlan szikráját tapasztaljuk meg a maga valóságában, kitágult tudatállapot pedig a megnyilvánult valóságot is magában foglalja. Belsőleg a tudat van "üres önmagában", külsőleg ugyancsak a Tudat van, de minden egyéb többszörösével és formai tartalmával együtt. Jól mondom?

Mondom ,hogy teszteltél:D akkor most hirtelen miért lett világos
2011. január 03. hétfő, 0:04 | Éva.   Előzmény

Mondom ,hogy teszteltél:D
akkor most hirtelen miért lett világos nagyjából ,miről beszéltem...?

Jól mondod:)

Ademon képe
Félig komoly volt :) Már korábban efelé az elmélet felé
2011. január 03. hétfő, 0:08 | Ademon   Előzmény

Félig komoly volt :)

Már korábban efelé az elmélet felé hajlottam, mert így logikus :)

Én ezt nem gondolnám elméletnek,hanem tapasztalásnak,és ezért
2011. január 03. hétfő, 0:22 | Éva.   Előzmény

Én ezt nem gondolnám elméletnek,hanem tapasztalásnak,és ezért nem találom itt semmi helyét a logikának,amit egyébként nagyon is díjazok,más szempontból,de a tapasztalásnál,vagy átélésnél semmi helye.
Ne bosszants már vele:)))

Ademon képe
Logika... Férfi agy kell ehhez...:D
2011. január 03. hétfő, 0:24 | Ademon   Előzmény

Logika...
Férfi agy kell ehhez...:D

u.erika képe
Ja.Meg tudós agy.... Emlékszel? ;)
2011. január 03. hétfő, 0:26 | u.erika   Előzmény

Ja.Meg tudós agy....
Emlékszel? ;)

Ademon képe
Így van :)
2011. január 03. hétfő, 0:28 | Ademon   Előzmény

Így van :)

Hahahahah...csakhogy ez nem nemi kérdés,hanem az
2011. január 03. hétfő, 0:31 | Éva.   Előzmény

Hahahahah...csakhogy ez nem nemi kérdés,hanem az agyféltekéké.
Aki a bal oldalon erős,az bírja a logikus gondolkodást,merthogy a jobb oldal meg inkább az intuitív rész.
Telesen független a nemektől:)
Látom is ,hogy viccnek szántad:D
Meg aztán jónak mondod:)

spiritosaurus képe
De már megint csak nézőpontokról van szó.Szerintem Ádám és
2011. január 03. hétfő, 16:14 | spiritosaurus   Előzmény

De már megint csak nézőpontokról van szó.

Szerintem Ádám és Éva (na ez így vicces azért meg kell hagyni :D) ugyanarról beszéltek:

Az, hogy a világ megszünik, vagy hogy az elme beleolvad a világba szerintem egy és ugyanaz az élmény, csak két különböző személy nézőpontjából. Mindkét esetben ugynaz a végeredmény. Ha az elme beleolvad a világba, ugyanúgy megszűnik az elkülönültség érzése, és maga az "én", mintha azt mondjuk, hogy a világ szűnt meg. Éva azt mondja, megszünik az "én" és ezzel a világ. Tehát az "én" maga lesz a világ elkülönültség nélkül. Ádám meg azt mondja, beleolvad a világba. A különbség annyi, hogy egyik esetben "először" az "én" tűnik el, és "utána" az elkülönültség, a másik esetben az elkülönültség szűnik meg előbb, és utána az "én".

Az idézőjelek meg megint azért, mert szerintem egyébként nincs még csak időbeni sorrend sem a kettő között. Ugyanúgy, ugyanabban a pillanatban szűnik meg az elkülönültség és az "én", mint az "én" és az elkülönültség. Egyik nélkül a másik sincs. Vagy "én" van, és akkor van elkülönültség is, vagy nincs egyik se.

Spiri,nem egészen erről cseréltünk eszmét
2011. január 03. hétfő, 16:26 | Éva.   Előzmény

Spiri,nem egészen erről cseréltünk eszmét Ádámmal,szerintem.
Én azt szerettem volna kifejezni,hogy amit Ádám tapasztalt,és amiről Te is most beszélsz,amikor az elmének még szerepe van,tehát befogadja a ,,világot teljességében,az egy hatalmas egységélmény lehet,de nem az önvalóban tartózkodás.Mert az csak akkor lehetséges,ha az elme is oda vonódik vissza.
A megvilágosodásról beszéltünk,ami inkább ez,az önvalóban lenni,ahol mivel az elme is ott van,megszűnik a
világ,ahogy Maharsi is mondja.
Tehát az egységélmény és a megvilágosodás ,nem ugyanaz. A megvilágosodás mindenképpen több annál,
mivel semmi más nem tételezhető,csak az önvaló.
Ilyen értelemben van különbség ,és az elmének is más,más a szerepe a 2 esetben.
Csak az egyikben van szerepe a másikban már nincs,illetve pont az a szerepe ,hogy ne legyen:)

Ademon képe
De mit keressek én az önvalóban? :) Most is ott vagyok, az vagyo
2011. január 03. hétfő, 17:21 | Ademon   Előzmény

De mit keressek én az önvalóban? :) Most is ott vagyok, az vagyok csak kifelé tekintek. Az "önvalóban" rajtam kívül nincs semmi se, mi értelme lenne ottmaradni? Onnan jöttünk és most menjünk vissza mert ott a megvilágosodás? Francokat megyek...:D

Egyébként hogyan jutottál oda le...?? :)

Látom Te sem vagy igazán jóban Önmagaddal:D
2011. január 03. hétfő, 20:04 | Éva.   Előzmény

Látom Te sem vagy igazán jóban Önmagaddal:D

,,Szerintem Ádám és Éva (na ez így vicces azért meg kell hagyni
2011. január 03. hétfő, 16:44 | Éva.   Előzmény

,,Szerintem Ádám és Éva (na ez így vicces azért meg kell hagyni :D) ''

Nem is olyan vicces ifjú Spiritosaurus. Gondolj csak bele ,mindkettőnknek Karácsony este van a névnapunk is
ezért egy kalap alá veszik a karácsonyi ajándékkal ,vagyis el van sinkófálva a a névnapunk:D
Ebben sorstársak vagyunk Ádámmal:)
De ez legyen a legnagyobb veszteség az életünkben:D