Kulturális romok | Önmegvalósítás.hu

Kulturális romok

antialföldi.jpg

Furcsa dolgok figyelhetők meg mostanság a kulturális életünkben... Én lényegesnek tartom, hogy például milyen művészeti alkotásokat fogad be az ember, főleg a gyerekek, de egyébként mindenki. Ha megnézi az ember a mai tv-műsort úgy általában, mit lát? Egy csomó horror, meg mindenféle negatív energiával töltött cucc. Nem mondom, hogy be kellene tiltani, de az általános csatornáknak szerintem úgy kellene sugározniuk a műsorokat, annak tudatában, hogy esetleg egy egész család szeretné nézni. De már sokan nem is teszik, épp ezért. És ott a Nemzeti Színház műsortára! Ahol simán lejátsszák a János vitéz átformált változatát úgy, hogy Iluska prostituáltat játszik, meg ilyenek. Vigye el na az ember a családot egy ilyen műsorra. Nem mondom, hogy tiltsák be ezeket, de nem ártana ezeknek külön hely, és nem mondjuk az a színház, aminek a nemzet művelődését kellene szolgálnia. Ezért tettem be ide képnek Alföldi Róbertet, a Nemzeti Színház mostani igazgatójának képét, aki azt is megengedte majdnem, hogy a románok ott ünnepeljék azt, ami nekünk a trianoni diktátumot jelenti, emellett folyamatosan megy a deviancia a műsorokban. Szerintem ez a botrány, ami most is forog körülötte, ez felhívhatja a figyelmünket arra, hogy micsoda igazságtalanságok figyelhetők meg mostanában a kulturális életünkben. Ő most ennek egyfajta jelképe, jelzi, hogy nem ártana ezen elgondolkodni, és tényleg tudatosan válogatni az alkotások között, mi a lélekemelő, és mi az, ami számunkra szemét. Hangsúlyozom, én nem mondom, hogy itt most legyen kemény cenzúra.... de egyfajta szabályozottság, rendszerezés tényleg kellene.
A másik meg, hogy ezeken a központi helyeken, mint a Nemzeti Színház, vagy a tv-csatornák, rádiók, mennyire hallhatunk bennük pl nemzeti rockot? Pedig azt sokan szeretik, de szépen kicenzúrázzák. Szabadság ez, igazság ez? A deviáns pornó-jelenetek, horror mehet, ez nem.
Vagy az iskolában miért nem tanulunk Wass Albertről? Miért van, hogy hamarabb tudtam, hogy ki Alföldi Róbert, mint hogy ki Wass Albert? Ez nem kulturális szabadság... Ez valami furcsa anomália, ami arra figyelmeztet, hogy válogassunk nagyon tudatosan, és biztassuk erre utódainkat is.
Itt egy szép zene, ami nem nagyon fog elhangozni mondjuk a Nemzeti Színházban, ameddig ez a helyzet áll fenn. Ez a dal kezdett ma valamiért a fülemben csengeni:
http://www.youtube.com/watch?v=aAge9cbQSxY


Beküldte: | 2010. dec. 01. szerda - 21:47

Hozzászólások

123 hozzászólás
Egy ismert színész és színház igazgató Usztics Mátyás
2010. december 08. szerda, 11:19 | Névtelen (útkereső)

Egy ismert színész és színház igazgató Usztics Mátyás véleménye erről a témáról.Bár köztudottan ,,magyar érzelmű'' az illető,és a riport egy jobb oldali hírportálon jent meg,mégis érdemes elolvasni,mert ,,közelebb van a tűzhöz'',és talán kiegészíti az eddigi véleményeket. /Bár kétségtelen ,hogy nem önismereti,hanem közszereplő,és magánember szempontjából közelíti meg a témát./

-Mi a véleménye arról, hogy magyar darabot eredeti tartalommal nem játszanak a Nemzeti Színházban? Eltorzítva, különböző deviáns elemekkel megtűzdelve, vagy teljesen átalakítva jelennek meg klasszikusaink a színpadon. Alföldi pinceszínházat csinált a magyar nemzet színházából?

Usztics:Az, aki botrányos körülmények között kinevezte, ezért nevezte ki. Már az első nyilatkozatokban világossá vált, hogy „egy szemtelen és vitatkozó színházat ” fog működtetni az akkori miniszter, Hiller István ölben dédelgetett kedvence. A torzítás, a darabok eltorzítása, Alföldi saját torzságának visszatükrözése.

-Alföldi Róbert nevéhez fűződnek olyan, a jó ízlést messzemenően sértő előadások, amelyek különböző devianciákat, például pedofíliát, homoszexualitást, emellett magyar gyűlöletet népszerűsítenek. Hogyan ítéli meg ezt a szemléletmódot?

Usztics:Mivel Alföldi ellene van mindennek, ami harmónia és szépség nem lep meg. A saját betegsége, és beteges magyar gyűlölete köszön vissza, a választott és az ilyen módon színre vitt darabokból. Pavel Zavada, aki szintén nem szereti a magyarokat, de jól él belőlük, és aki a legutóbbi bemutatónak, a Magyar ünnepnek szerzője, azért is gusztustalan, mert könyveit nagy példányszámban jelentették meg eddig itthon és magas állami kitüntetéseket is kapott értük. Most levette álruháját, és az igaziban jelentkezett a Nemzeti Színházban. Zsák a foltját megtalálja.

-Véleménye szerint a Nemzeti Színháznak milyen normák szerint kellene működnie?

Usztics:Úgy, ahogyan boldogabb országok nemzeti színházai működnek. Mivel a nemzet teátrumai, így elsősorban a nemzeti, irodalmi értékeket kell bemutatniuk mindenütt. Hazai és világirodalmi klasszikusokat kell műsoron tartani, ahogyan azt a bajor, a francia a szerb, a horvát, vagy a román, litván színházak teszik. Ha mondjuk, Belgrádban történne irodalmi nemzetgyalázás, úgy, ahogyan a János vitézzel történt Budapesten, nem hiszem, hogy a rendező rendőri kíséret nélkül elhagyhatta volna a színház épületét. Testi épsége a mai napig nem lenne biztonságban.

-Alföldi szóbeli megállapodást kötött – amitől később visszatáncolt – a Budapesti Román Kulturális Intézettel, hogy megtarthatják december 1-jén ünnepi előadásukat és állófogadásukat a Nemzetiben. Pont a magyar nemzet színháza adott volna helyet Nagy- Románia megalakulásának évfordulós ünnepének ünneplésére. Erről az ügyről, mi a véleménye?

Usztics:Ez a gesztus pontosan illeszkedik azoknak a fülledt botrányoknak a sorába, amelyekkel eddig operált a Nemzeti Színház vezetése. A színészekre nézve pedig igen nagy kár, és súlyos tehertétel, mert a külső szemlélő számára úgy tűnik, hogy a színházban mindenki ezt akarta, a társulat és az igazgató egyaránt. Holott a pokolba kívánja minden társulati tag az ilyen igazgatót. A helyzetük azonban nem egyszerű, és mert kiszolgáltatottak, nem tehetik meg, hogy szót emeljenek az ilyen ügyek miatt. Sem ők, sem a műszaki vagy irodai dolgozók. A Román Kulturális Intézet pedig maradjon a falain belül, és ott ünnepeljen, ha van mit!

-Merre tart a magyar kultúra? A kormányváltás után ugyanaz a balliberális, kulturális presszió folytatódik, mint a korábbi években?

Usztics:Még korai lenne ítéletet mondani az új kultúrpolitikáról. Az „örökség”, amit átvettek, a felmérhetetlen sikkasztások a színházakban, alapítványokban és egyebütt, nyilván lassítják a változásokat. Hogy ezek mikor válnak érzékelhetővé, nem tudom megmondani. Az egyik jele mindenféleképpen az lesz, amikor a Magyar Rádiót nem MR1-nek, vagy MR2-nek hívják majd. Ez az elmebeteg elnevezés, vagy az erről szóló döntés nyilván azért született a korábbi szdsz-es rádióelnök regnálása idején, hogy ne kelljen kiejteni azt a szót, hogy magyar! Igaz nem is volt magyar, a Magyar Rádió. Ám eléggé elgondolkodtató az a tény is, hogy az új rádióvezetés első napján nem ment hivatalos körlevél a szerkesztőségek és a munkatársak felé, miszerint mostantól újra úgy hívják a Magyar Rádiót, hogy Magyar Rádió és nem MR!

Sinkovics Szilvia

Forrás: barikád.hu. 2010. dec.7.
/a cikk teljes terjedelemben ott tekinthető meg/

Ademon képe
Kissé elfogultnak tűnik az interjú, bár Alföldi hozzáállását
2010. december 08. szerda, 11:48 | Ademon   Előzmény

Kissé elfogultnak tűnik az interjú, bár Alföldi hozzáállását nem ismerem. Minden esetre hajlok az egyetértésre. Még ha erősen is fogalmaz Usztics Mátyás, sok mindenben igazat adnék neki.

karma tsering képe
No comment!
2010. december 25. szombat, 8:06 | karma tsering   Előzmény

-nemrég találtam a neten, ami nem elfogultság, sajnos tény! Vagy "művészet"? http://www.youtube.com/watch?v=Ux9EKwrf6i0