Miért oly népszerű a káromkodás? | Önmegvalósítás.hu

Miért oly népszerű a káromkodás?

merges_vagyok.gif

Elgondolkodtam a napokban, hogy vajon miért van az, hogy egyre többször hallunk
trágárabbnál trágárabb szavakat szinte már mindenütt.
Nem csak vonaton, utcán, boltban, hanem a médiában szintén.

Mi készteti az embereket arra, hogy igy fejezzék ki nem tetszésüket valaminek.
Most már oly könnyedén kimondanak olyan szavakat, melyeket régebben illetlenség
volt kiejteni bizonyos helyeken, bizonyos körökben.
Sokat változott a világ tudom. Azt mondják haladni kell a korral.
Kell-e egyáltalán haladni valamivel?
Miért érzik oly sokan, hogy ciki jól viselkedni, szépen beszélni.

Amikor egy beszélgető műsorban azt hallom, hogy szinte minden második-harmadik
szó egy-egy trágár kifejezés, az jut eszembe, hogy nem kellene talán ezt a
műsorvezetőt visszaültetni egy iskolapadban és megtanitani neki, hogy jó lehet
népszerűnek lenni, na de minden áron?
Ki gondol a gyerekekre? Akik abban nőnek fel, hogy ez mind igy természetes.
Nekem még mindig inkább elszomoritó, mint természetes!

Egy kedves rokonommal belekezdtünk egy játékba, ezeket a káromkodásokat
behelyettesitjük réges-rég használt kifejezésekre. Többek között ilyenekre, hogy
"a macska rúgja meg", a rézfán fütyülő rézangyalát", stb.stb. Közben meg jókat
derülünk.

Ha kedvetek van hozzá, örömmel várnék hasonló kifejezéseket a részetekről,
amivel helyettesiteni tudjátok a káromkodás szavait.

Ne csak bosszankodjunk, nevessünk is kicsit! Mindjárt rájövünk, hogy lehet kicsit
szebbé, jobbá tenni a mindennapokat.


Beküldte: | 2010. okt. 15. péntek - 14:56

Hozzászólások

18 hozzászólás
Irgum-burgum :)
2010. október 15. péntek, 16:24 | Z (útkereső)

Állítólag károsabb, ha valaki visszafolytja. Szerintem is a jobb megoldás, ha már előtörnek az indulatok, akkor a trágár szavak helyettesítése valami semmitmondóbbra, bugyutábbra, pl. „irgum-burgum”, vagy „azt a leborult szivarvégét”, stb. Ha vicces, a végén tényleg elneveti az ember magát. :)

Igen, ha csak egy picit próbálkoznánk, akkor az is előfordulhat
2010. október 15. péntek, 17:43 | Erka   Előzmény

Igen, ha csak egy picit próbálkoznánk, akkor az is előfordulhat, hogy vele együtt a harag a méreg is
elszáll.
Köszönöm, hogy hozzászóltál!
üdv:Erka

gondolom én
2010. október 15. péntek, 16:33 | zoltns3

szerintem ez a tehetetlenség megnyilvánulása ami abba nyilvánul meg a szavak kifejezésébe ami nem minden fül számára elfogadható ,de ha szólunk érte ezzel már a nemtetszésünket fejezzük ki és ebböl már lehet háboru vagy nem megértés .
csak ennyi .

Én meg azt gondolom, hogy talán háború csak nem lesz belőle,
2010. október 15. péntek, 17:45 | Erka   Előzmény

Én meg azt gondolom, hogy talán háború csak nem lesz belőle, hisz ez is egy vélemény.
Kinek nem inge ne vegye magára. Aki pedig magára veszi esetleg, annak is ott van a
lehetősége, hogy vagy él vele vagy nem. Ezt is el kell fogadni.
Én csak egy játékra hivtam volna az érdeklődőket, hogy egy kicsit nevessünk!

Claryssza képe
Mai nyelvhasználatunkban éppen az a legszomorúbb, hogy a
2010. október 15. péntek, 19:32 | Claryssza

Mai nyelvhasználatunkban éppen az a legszomorúbb, hogy a káromkodást, a durva szavak használatát már nem a heves érzelmek, az erős felindulás váltja ki, legalábbis elsősorban nem az. Sokkal inkább egy rosszul rögzült magatartásforma, a mai kor tartozékának vélt megnyilatkozási eszköze, elharapódzott divatjelenség.
Az indulatkifejező jellege már szinte teljesen háttérbe is szorult.
A divatformulákká merevedett káromkodásoknak, kifejezéseknek, a kommunikációban nincs alapvető funkciója, tehát nincs meghatározott közlést, információt közvetítő értékük se.
Szóval helyettesíteni se kellene vagy lehet, maradjunk a természetes humornál inkább:)

Kedves Claryssza! Egyetértek szerintem is valamiféle "
2010. október 15. péntek, 20:31 | Erka   Előzmény

Kedves Claryssza!

Egyetértek szerintem is valamiféle " beidegződés", általad emlitett "rosszul rögzült magatartásforma,
mintha nem lenne elég gazdag a szókincsünk arra, hogy méltóbb módon fejezzük ki nem tetszésünket,
haragunkat, mérgünket.
Helyettesiteni sem kellene valóban, jobb lenne, ha egyáltalán nem lenne, de ha már van, akkor
talán érdemesebb lenne ráébredni, hogy humorosabb, fülnek is kellemesebb szavakat használjunk
helyette.

Köszönöm, hogy hozzászóltál!

üdv.Erka

skarma képe
sziasztok :D
2010. október 15. péntek, 19:57 | skarma

Az árgyélusát!
Hogy az a szőrös talpú hegyirabló!
a rossebit nekijje!
A frász törje ki!

Most ennyit találtam elsőre ;P

Kedves skarma! Köszönöm, hogy hoztál egy kis csokorra
2010. október 15. péntek, 20:32 | Erka   Előzmény

Kedves skarma!

Köszönöm, hogy hoztál egy kis csokorra valót!
Mennyire más ezeket olvasni is!

üdv:Erka

Ademon képe
Azért népszerű mert a sok ostoba fajankó nem képes nyelvünk
2010. október 15. péntek, 20:45 | Ademon

Azért népszerű mert a sok ostoba fajankó nem képes nyelvünk legfőbb ékességeit helytállóan alkalmazni, és emiatt ilyen cudar szófordulatokat használnak, ezzel pocskondiázva a Magyarország ékesszólását!
:)

Kedves Ademon! Köszönöm, hogy megirtad a véleményedet! üdv.Erka
2010. október 15. péntek, 21:25 | Erka   Előzmény

Kedves Ademon!

Köszönöm, hogy megirtad a véleményedet!

üdv.Erka

káromkodás
2010. október 16. szombat, 6:35 | krisztina ginter (útkereső)

Sváb faluban nőttem fel, ott hallottam: azt a krucifixnáját neki!

Ez is nagyon jó! Köszi! üdv:Erka
2010. október 17. vasárnap, 13:07 | Erka   Előzmény

Ez is nagyon jó! Köszi!

üdv:Erka

bubuiszusz képe
Káromkodás
2010. október 17. vasárnap, 13:10 | bubuiszusz

Az önuralom, főleg a beszédben, nagyon fontos! Az ocsmány beszéd annyira a józanész ellen van, hogy éppen ezért csak eszünk bekapcsolásával tudunk leghatékonyabban ellene tenni. Amit tehetünk a ronda beszéd ellen az, hogy nem vesszük át a stílust. Nem szabad kijavítgatni senkit, mert ezzel csak olajat öntünk a tűzre. Legtöbb káromkodós ember nem gonosz, hanem buta, tehetetlen, neveletlen, szellemileg, lelkileg, testileg terhelt. Mit lehet az ilyen embertől várni? Szeretni kell őt is, és amikor káromkodik, olyankor gondoljunk arra, hogy bár nagyon bután, de így tudja levezetni benső feszültségét. A mi országunk nagyon káromkodó ország. Nagyon fontos volna, ha gyarapodna azoknak a száma, akik többet és buzgóbban imádkoznának, éppen azért, hogy országunkban a káromlás, káromkodás iszonyatát mérsékeljék.

A régi irgum-burgum talán a jelenlegi élet viharában „elviselhetőbb” lenne, de a régi káromkodások is finoman szólva, igencsak kacifántosak voltak a maguk idejében, sőt a régi nyelvezetük értelmezése szerint azok sem voltak szalonképesek.

Ezzel nagyon egyetértek. Belegondoltam, hogy pl a "fene egye meg
2010. október 17. vasárnap, 14:30 | KatiPotter   Előzmény

Ezzel nagyon egyetértek. Belegondoltam, hogy pl a "fene egye meg" és a "nyavalya törje ki", amiket a nagyszüleim idejében használtak, ezek valójában átkozódások. Ezért inkább sehogy sem kellene káromkodni. Vagy nagyon átgondolni a jelentést. Az irgumburgum talán inkább csak morgolódás, az még talán mehet feszültséglevezetésnek, de a legtöbb még a régiek közül is rosszabb energiaállapotba viszi az embert szerintem. Szóval meg kellene próbálni sehogyan sem káromkodni. :)

Claryssza képe
Átgondolni a jelentést..
2010. október 17. vasárnap, 19:08 | Claryssza   Előzmény

Az átkozódó pontosan azt kívánta haragosának, amit ki is mondott:
rosseb egyen meg / a nyavala üssön ki.
Az átkokkal, szitkokkal eredendõen valakinek rosszat kívánt, s úgy gondolta, ha kimondja, teljesülni fog.(=mágia)
A „rosszkívánságok” enyhébb formája amikor valamilyen betegséget
küldtek(A fekete fene egyen meg!), mert akár a halálát is kívánhatták (Hogy dögöjj meg!).

Hát elég ijesztőek ezek is! Jó lenne ezektől is végleg
2010. október 17. vasárnap, 21:24 | Erka   Előzmény

Hát elég ijesztőek ezek is! Jó lenne ezektől is végleg megszabadulni!
Talán azt hitték ezek az emberek régen, hogy általa lesznek nagyobbak
és erősebbek mások szemében!

Köszönöm, hogy hozzászóltál!

üdv:Erka

Igen, szerintem is ez lenne a legjobb megoldás. Ugyanakkor félek
2010. október 17. vasárnap, 21:22 | Erka   Előzmény

Igen, szerintem is ez lenne a legjobb megoldás. Ugyanakkor félek tőle, hogy ez az idő még
nagyon messze van. Igy hát legalább kicsit elkezdeni kevésbé "fület sértő" formáját
bevezetni a köztudatban. Talán akkor kicsit csökkennének. egyszer valamikor talán
végleg el is tűnne! Majd valamikor a jövőben, talán, talán.....

Köszönöm, hogy hozzászóltál!

üdv: Erka

Elgondolkodtatóak a soraid! Sokszor úgy gondolom, hogy valamifé
2010. október 17. vasárnap, 21:17 | Erka   Előzmény

Elgondolkodtatóak a soraid! Sokszor úgy gondolom, hogy valamiféle pótcselekvéssé vált, mint a
cigaretta és az alkohol. Önbizalom hiányával párosulva, mikor nem meri elhinni magáról, hogy
másképp is képes lenne kifejezni mindazt, amit érez és gondol mérgében, haragjában.

Köszönöm, hogy hozzászóltál!

üdv:Erka